آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 167
  • بازدید دیروز: 165
  • بازدید هفته: 140
آخرین دیدگاه‌ها
اوقات شرعی


آمار

Archive for نوامبر, 2014

در خواستهای من از خدا

از خداخواستم  تا دردهایم را التیام بخشد .
خداوند پاسخ گفت :
مخلوق من ! هر دردی را درمانی است و این تو هستی 
 که باید درمان درد ها یت را بجویی .
از خدا خواستم تا جسم ناتوان مرا توانایی بخشد
خداوند  پاسخ گفت :
آفریده من آنچه که باید تکامل یابد روح توست جسمت تنها قالب گذراست 
از خدا خواستم تا به من صبر عنایت کند
خدا وندپاسخ گفت :

بنده قدرتمند من !صبر حاصل سختی است عطا شدنی نیست بلکه آموختنی 
است 
از خدا خواستم تا مرا شادی و شعف بخشد
خداوند پاسخ گفت :
 من به تو موهبتِ بسیار بخشیدم شاد بودن ،با خود توست 
از خدا خواستم تا رنجهایم را کاستی دهد
خداوند پاسخ گفت :
مخلوق صبورم ،بهای رنج تو دوری از دنیا و نزدیکی به من است 
از خدا خواستم تا روحم را شکوفا سازد
خدا وند پاسخ گفت:
پرورش روح تو با تو اما آراستن آن بامن 
از خدا خواستم تا ازلذایذ دنیا سرشارم سازد
خداوند پاسخ گفت :

من به تو زندگی بخشیدم ،بهره مندی ازآن با تو 
از خدا خواستم تا راه عشق ورزیدن را به من بیاموزد
خداوند پاسخ گفت :
اشرف مخلوقاتِ من ،بالا خره دریافتی که چه از من بخواهی

به خاطر داشته باش که در مسیر عشق ورزیدن به من 
به مقصدِ دوست داشتنِ
دیگران ،خواهی رسید

این مطلب را می پسندم

رسم خواستگاری!!

خواستگاری از لیرا خانم

نوعی پرنده نر به نام لیرا وجوددارد که هنگام خواستگاری از پرنده ماده

روبروی او روی شاخه می نشیند و با نوعی حرکت پانتومیم، برای جفتش می رقصد.

اگر پرنده ماده موافق ازدواج باشد برای آقا داماد دانه جمع می کند!

این مطلب را می پسندم

ما چقدر مطالعه می کنیم ؟

ایسلند

تنها کشور جهان است که د رآن هیچ بی سوادی وجود ندارد و

اتفاقا مردمانش خیلی اهل مطالعه هستند .

زیرا به نسبت جمعیت  ،

آنها ۴۰ درصد کتابخوان تر از یانکی های مدعی هستند!

۱ نفر این پست را پسندیده است

آیا میدانستید؟

 حلزون می تواند سه سال بطور مداوم بخوابد!

جیرجیرک با زانوانش صدا ها را می شنود، نه با گوشهایش!

در ازای هر انسان یک میلیون مورچه در دنیا وجود دارد!

کرم ها می توانند تا ده قلب هم داشته باشند!

حافظه ماهی طلایی کوچک تنها سه ثانیه دوام دارد.

دلفین ها در خواب نیز یک چشم خودرا باز نگه می دارند.

میمون های نر درست مثل مردها ریزش مو پیدا کرده و طاس می شوند!

 یک کلونی(دسته) خفاش خوت آشام در سال خونی معادل خون ۲۵ گاو را می آشامند.

تنها حیوانی که قبل از تولد و بعد از مرگ خورده می شود، جوجه مرغ است!

بارداری فیل ۲۲ ماه به طول می انجامد و نوزاد تازه متولد شده حدود بیش از ۹۰ کیلوگرم وزن دارد.

این مطلب را می پسندم

واکاوی اصطلاحات فردوسی-۶

کاوش واژه ۶:گویش فردوس

ریش وپشم.اصطلاح تحریف شده به جای ریش وبَشن(باسکون ش ون)/بَشن به معنی اندام وهیکل وقیافه است.

که درگویش عامیانه هم اشتباه به کارمی برنددرستش ریش وبشن است/۱۵آبان ۹۳

ارسالی از آقای علیرضا عزیزی (نوا)

۱ نفر این پست را پسندیده است

سخنان بزرگان

۴۵. اگر می‌بینی کسی به روی تو لبخند نمی‌زند علت را در لبان فرو بسته ی خود جستجو کن. (دیل کارنگی)

 

۴۶. شیرینی یکبار پیروزی به تلخی صد بار شکست می‌ارزد. (سقراط)

 

۴۷٫ قطعاً خاک و کود لازم است تا گل سرخ بروید. اما گل سرخ نه خاک است و نه کود (پونگ)

 

۴۸. ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود. (ادگار‌ آلن‌پو)

 

۴۹٫ لحظه ای که به کمال رسیدم و منور شدم، تمام هستی کامل و منور شد. (بودا)

 

۵۰. انسان باید از هر حیث چه ظاهر و چه باطن، زیبا و آراسته باشد. (آنتوان چخوف)

 

۵۱. برای اداره کردن خویش، از سرت استفاده کن و برای اداره کردن دیگران، از قلبت. (دالایی لاما)

 

۵۲. تمام افکار خود را روی کاری که دارید انجام می دهید متمرکز کنید. پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند. (گراهام بل)

 

۵۳٫ اگر جانت در خطر بود بجای پنهان شدن بکوش همگان را از گرفتاری خویش آگاه سازی. (ارد بزرگ)

 

۵۴٫ اگر در اولین قدم، موفقیت نصیب ما می شد، سعی و عمل دیگر معنی نداشت. (موریس مترلینگ)

 

۵۵٫ ما ندرتاً دربارۀ آنچه که داریم فکر می کنیم، درحالیکه پیوسته در اندیشۀ چیزهایی هستیم که نداریم. (شوپنهاور)

 

۵۶٫ آنکه می تواند، انجام می دهد، آنکه نمی تواند انتقاد می کند. (جرج برنارد شاو)

 

۵۷٫ لحظه ها را گذراندیم که به خوشبختی برسیم؛ غافل از آنکه لحظه ها همان خوشبختی بودند. (دکتر علی شریعتی)

 

۵۸٫ بیشترین تأثیر افراد خوب زمانى احساس مى شود که از میان ما رفته باشند. (امرسون)

 

۵۹٫ از دیروز بیاموز. برای امروز زندگی کن و امید به فردا داشته باش. (آلبرت انیشتن)

 

۶۰٫ پیروزی آن نیست که هرگز زمین نخوری، آنست که بعد از هر زمین خوردنی برخیزی. (مهاتما گاندی).

منبع-سایت بیتوته

این مطلب را می پسندم

واکاوی اصطلاحات فردوسی-۵

کاوش واژه۵:گویش فردوس.

لِنغَتَک لِنغَتَک=تحریف شده ومخفف لِنگ غَلتَک(چرخیدن وغلت دادن پاها به همراه دست )،

گاه هنگام بهانه گرفتن بچه ها وگاه هنگام دردکشیدن وجان دادن درموردانسان یا حیوان نیزبه کارمی رود.

ارسالی از آقای علیرضا عزیزی -(نوا ) ۷آبان ۹۳

این مطلب را می پسندم

شبث بن ربعی از شخصیتهای چندچهره تاریخ اسلام،

 

 وی از سرکردگان کوفه و از طایفه بنی تمیم، ابتدا از یاران علی(ع) بود و در دوره بعد از جمله افراد موثر در قتل حسین بن علی(ع) و دفع مختار بود.

شبث در دوران جاهلیت فردی سرشناس به‌شمار می‌رفت. وی در زمان پیامبر اسلام ،مسلمان شد اما از صحابی وی نبود.

گفته شده پس از رحلت پیامبر اسلام(ص)، مرتد گردید و موذن سجاح (از نظر مسلمانان از جمله پیامبران خودخوانده) گردید و پس از آن دوباره جایگاه سابق خود را در بین مسلمانان یافت. در عهد عثمان او را حامی خلیفه دانسته‌اند و با اینکه گفته شده ،او از جمله شورشیان بر خلیفه بود و بدنبال آن از اقدام خود پشیمان شد.

سپس از صحابی علی (ع) شد و در جنگها در سپاه علی(ع) نقش بسیار داشت ،اما در جنگ نهروان پا پس کشید و به خوارج پیوست اما در جنگ شرکت نکرد.

مورخین شیعه وی را در زمان خلافت کوتاه حسن بن علی(ع) ، از یاران سست عنصری بشمار می‌آورند که پس از صلح حسن بن علی (ع)به سمت معاویه رفت.

شبث در واقعه عاشورا از کسانی بود که به حسین (ع)نامه نوشتند و او را به کوفه دعوت کردند.

اما او با روی کار آمدن عبیدالله زیاد در کوفه به سمت وی رفت و با مسلم بن عقیل دشمنی کرد.

او که تا روز پنجم محرم از رفتن به کربلا طفره می‌رفت، مجبور به شرکت در واقعه کربلا شد،

در روز عاشورا که فرمانده نیروهای پیاده لشکر دشمن ( شمر بن ذی الجوشن) بود،

حسین بن علی (ع) در اولین سخنرانی خود از او و دیگر سران کوفه نام برد و نامه نوشتن و دعوتشان را یادآوری کرد.

وی در معرکه کربلا زیرکانه عمل کرد و از رویارویی مستقیم با حسین و یارانش پرهیز کرد تا جایگاه خود را در آینده به خطر نیندازد.

از جمله اینکه پس از قتل مسلم بن عوسجه از شخصیت وی تمجید کرد.

او بعدها به همراهی مختار ثقفی به خونخواهی حسین در آمد و رئیس پلیس مختار شد .

اما پس از اعزام ابراهیم پسر مالک به ستیز با شام از کسانی بود که با مختار رودررو شد ،اما بنا به تغییر اوضاع از کار خود منصرف شد.

مختار که به قلع و قمع قاتلین حسین (ع) مشغول شد او را نیز تعقیب کرد که شبث به بصره نزد زبیریان فرار کرد .

 پس از آن در کشته شدن مختار توسط زبیریان حضور داشت.

سپس با غلبه حجاج بن یوسف (فرمانروای مروانیان) بر زبیریان در کوفه او به مروانیان پیوست.

شبث سرانجام در سال هشتاد قمری با بیش از یک قرن عمر در کوفه مُرد.

 

منبع :از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این مطلب را می پسندم

توصیف نهر بلده

بلده آب حیات دل بیدارمنست-                               نهرجوشنده ی این شهر پراسرار منست

کوه تون منشاء جاری شدن آن ششتو                   جریان داردوشریان شکربارمنست

نسل امروز کند یاد زدوران کهن-                            عهدآن خسروکی آن که دل افکارمنست

بلده ساخته شهری به درازای ابد                          از ازل شهرمنش مطلع انوارمنست

شهرآمیخته باگرمی خون دل من-                          از نشان بلده باغ پرازنار منست

زعفران دارد و یاقوت انارش هم قرمز                     یک نشان بلده سبزی اشجار منست

دور عهدصفوی شهره ی شاه عباسی.                  کرده تقسیم که آب بلده یارمنست

سرو سرسبزکهن،کاج ستبرویاقوت.                      قرمزش پرورش آموخته غمخوار منست

آب باران ویخ ودره پربرف شتا.                               گشته جاری زدلش آنکه درانظار منست

ازحیات بلده مردم تون خونگرمند                           سرخی لاله ی دشتش زدل زارمنست

صلحا بافقرا وعلما باسادات.                                 هرکه سهمی ببردسهم منش بارمنست

شکرستان سخن رابنگر گل پرورد                         گل بستان وچمن گونه ی گلنارمنست

قسمت شیخ بها حاصل تقسیم به حق.                گشته ثابت همه جا محور پرگارمنست

ازحیاض بلده حوض دلم پرآبست.                        جام شیرین <نوا> قطره ی شهوار منست

 

ارسالی از آقای علیرضا عزیزی( نوا) -استاد و پژوهشگر در حوزه فرهنگ و فرهنگ بومی فردوس

 

1 نفر این پست را پسندیده است

نکات جالب و خواندنی درباره آفرینش، زندگی و ویژگی‏های جنّ و تفاوت‏های او با انسان (۴)

۳۱-  دین حضرت موسی(ع) را قبل از اسلام تأیید و تصدیق کردند. وقتی تنی چند از آنان برای شنیدن آیات قرآن نزد رسول خدا(ص) رسیدند به سوی قوم خود برگشتند و گفتند: «ما گروه جنیان آیات کتابی را شنیدیم که پس از موسی(ع) نازل شده است…»(احقاف: ۳۰).

۳۲-  آنها دارای مکان هستند، ولی به این معنا نیست که مانند انسان یک فضای خاصی از ماده خاکی را اشغال کرده‌‏اند و خانه‌‏هایی چون خانه انسان و امکاناتی مثل انسان دارند و چون نوع خلقت آنها با حقیقت خاکی انسان تفاوت دارد، طبیعی است که محل زندگیشان متناسب با حقیقت آنهاست که به‌‏طور قطعی مکان مشخصی از آنها به دست نمی‏‌‌دهند. ما در اینجا به یک نمونه از آن اشاره می‏‌‌کنیم.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند: «در وادی شُقْره(بیابانی که رنگ خاکش سرخ مایل به زرد است) نماز نخوان زیرا در آنجا منازل جنّ است».

در غرب شهر مکه، مسجدی وجود دارد به نام «مسجد الجنّ» که محل نزول جنیان در مکه است و مستحب است حاجیان در آن مسجد رفته و دو رکعت نماز بجا آورند.

۳۳- . آنها می‏‌‌خورند و می‏‌‌آشامند زیرا مانند انسان نیاز به رشد و تولید مثل دارند و طبیعی است که تغذیه نیز داشته باشند. اما این که از چه چیزهایی تغذیه می‏‌‌کنند؛ از روایات چنین بر می‏‌‌آید که آنها از بازمانده غذای انسان و مغز استخوان استفاده می‏‌‌کنند. چنانکه «ابن بابویه» نقل کرده است: «گروهی از طایفه جنّ خدمت پیامبرخدا(ص) شرفیاب شدند و عرض کردند ای رسول خدا چیزی برای خوردن به ما عطا فرما، حضرت هم استخوان و بازمانده غذا به آنها عطا کرد.

و نیز امام صادق(ع) می‏‌‌فرماید: «استخوان و ضایعات غذای جنیان است».

۳۴-  مانند انسان می‏‌‌خوابند. از آیه ۲۵۵ سوره بقره چنین استنباط می‏‌‌شود که تنها ذات اقدس احدیت است که نمی‏‌‌خوابد و همه مخلوقات از خواب ناگزیرند. چنانکه در روایت آمده امام صادق(ع) فرمودند: «به غیر از خداوند متعال؛ همه خواب دارند حتی فرشتگان».

۳۵-  به محضر ائمه(ع) می‏‌‌آیند و مسائل دینی خود را می‏‌‌پرسند.

در اصول‌‌‏کافی(ج۱، ص۳۹۴) بابی تحت عنوان «جنّ در محضر ائمه(ع)» وجود دارند و در این باره هفت حدیث نقل شده؛ از جمله «سدیر صیرفی» نقل می‏‌‌کند که امام باقر(ع) در مدینه به من سفارش‌‌‏‌‌هایی فرمود. از مدینه بیرون رفتم در میان راه «روحا»(محلی است چهل یا سی میلی مدینه) بودم که مردی با لباس خود به من اشاره کرد. به سوی او برگشتم و خیال کردم که تشنه است.

ظرف آب را به او دادم گفت: نیاز به آب ندارم، نامه‏ای به من داد که جوهر آن خشک نشده بود. ملاحظه کردم مهر امام باقر(ع) بود، گفتم: این نامه را چه زمانی به تو داد؟ گفت: الآن. در نامه دستورهایی بود. چون متوجه آن مرد شدم، دیدم کسی نیست، بعد از امام باقر(ع) به مکه آمدند، به حضرت عرض کردم: فدایت شوم، مردی نامه شما را آورد که مهرش خشک نشده بود، فرمود: ای «سُدیر» ما خدمتکارانی از جنّ داریم، وقتی بخواهیم کاری به فوریت انجام پذیرد، آنها را می‌‌فرستیم.

رانده شدن جنّ

رانده شدن جنّ از آسمان، یکی از مطالب قابل دقت قرآن است.

آیات ۸ تا ۱۰ سوره جنّ، مبیّن این مطلب است که جن قبلاً محل‌‌‌‏هایی در آسمان برای استراق‌‏‌سمع داشته‌‌‏اند و سپس دیده‌‏اند که آسمان پر از نگهبان و شهاب است و شهاب در کمین آنهاست که استراق‌‏سمع می‏‌‌کنند، پیش خود گفتند: نمی‏‌‌دانیم آیا خداوند در اثر این تحول، رشد و کمالی برای اهل زمین اراده کرده و یا بلایی به آنها خواهد رسید.

در روایات اهل‌‏بیت(ع) منقول است که این تحول بعد از ولادت رسول خدا(ص) اتفاق افتاد و از اهل سنت آن را در وقت بعثت آن حضرت گفته‌‏اند و آن را در مجمع‌‌‏البیان ذیل آیه ۱۸ سوره «حجر» از ابن عباس و در سوره «جنّ» از بلخی نقل کرده است.

در «تفسیرصافی» در سوره «جنّ» از کتاب احتجاج از حضرت امام صادق(ع) نقل شده: این ممنوعیت برای آن بود که در زمین چیزی مانند وحی از خبر آسمان نباشد و آنچه از جانب خداوند آمده باشد، اشتباه نگردد…

ناگفته نماند آیات قرآن دالّ بر آن است که در آسمان محلی برای دانستن اسرار خلقت و کارهای آینده‌‌ی روی زمین وجود دارد که جنّیان به آن‌‏جا نزدیک می‏‌‌شده‌‏اند.

عده‏ای از دانشمندان مسلّم گرفته‌‏اند که پیام‌‏های مرموزی به طور مرتب و موج‏‌های منظّم از آسمان به زمین ارسال می‏‌‌گردد و آن را «بی‌‏سیم کیهانی» نام گذاشته‌‏اند.

«کارل جانسکی» در سال ۱۹۳۲ میلادی ۸ ماه مراقب گرفتن این پیام‏‌ها با بی‏سیم خود شد و دید هر شب چهار دقیقه از شب قبلی زودتر ارسال می‏‌‌گردد و آن به واسطه این بود که گردش زمین به دور خورشید موجب می‏‌‌شود غروب و طلوع ستارگان هر روز چهار دقیقه زودتر از روز قبل باشد.

در پایان سال ۱۹۳۳ میلادی، سمیناری از متخصصین این علم منعقد شد. جانسکی در این سمینار طی بیانیه‌‏ای از مشاهدات خود پرده برداشت و متذکر شد که در ستارگان موجوداتی می‏‌‌باشند که قادر به تکلّم هستند و این پیام‏های آسمانی که با تلسکوپ‏‌های بی‌‏سیم قابل دریافت هستند، انسان را در شناخت هر چه بیشتر جهان کمک می‏‌‌کنند…

در فوریه سال ۱۹۴۲ دلائلی بر صحت نظر جانسکی اضافه شد؛ زیرا دیده شد که یک سلسله پیام‏‌های فضایی، کار جهت‌‏یابی راداری را که در انگلستان به کار گذاشته شده بود، متوقف کرد.

دانشمندان پس از کوشش فراوان بالاخره دریافتند که این وقفه در اثر یک سری پیام‌‏های تلگرافی است که از یک سوی ناشناخته از ماورای افق بوده است و فعلاً این مطلب را دانشمندان تقریبا مسلّم گرفته‌‏اند.

ولی از نظر قرآن مجید چنانکه در سابق اشاره شد، این مطلب مسلّم و حتمی است.

نویسنده کتاب فوق عقیده دارد که جنّ برای شنیدن چنین اصواتی به آسمان نزدیک می‏‌‌شدند، نه برای شنیدن وحی؛ زیرا وحی را جز کسی که به او وحی می‏‌‌شود، کسی نمی‏‌‌شنود.

خلاصه؛ آیات قرآن روشن می‏‌‌کند که جنیان می‏‌‌کوشیدند تا آسمان را رصد کنند و اسرار آن را به دست آورند تا از اسرار خلقت و حوادث آینده مطلع شوند.

آری! این بود اوصاف و ویژگیهای جنّ از دیدگان قرآن و عترت(علیهم‏‌‌السلام) اما افراد ناآگاه که نتوانسته‌‏اند حقیقت جنّ را حداقل تا حدودی بشناسند، ره افسانه زدند و خرافات زیادی درباره این موجود ساختند که با عقل و منطق سازگاری ندارد.

وجود جن

کیفیت خلقت و آفرینش جنّ

اقسام و انواع جن

اقسامی از جن که حضرت سلیمان به اشکال مختلف دید

اقسام دیگری از اجنّه

معرفی اجمالی اجنه‌‌ای از قبیل: «غول»، «أم صبیان»، «سِعلاة»، «عفریت»، «همزاد» و …

محل سکونت و زندگی اجنّه

غذای جنّ و نحوه غذا خوردن جنّ

اجنه مؤمن و کافر

درخواست اجنه برای کمک به امام حسین(ع) و گریه آنها بر امام حسین(ع)

تسخیر جن

کارهای شیطان و آنچه مربوط به اوست

تصرف شیاطین در چشمها و بدن انسان

 

منبع : وبلاگ فردوس – یاقوت کویر

۱ نفر این پست را پسندیده است

تدبیر علی (ع)

مردی نزد حضرت امیر آمد و گفت ،مقداری خرما جلوم بود ، زنم پیشدستی کرد و دانه ای برداشت و در دهان انداخت ،

من سوگند یاد کردم که دانه خرما را بخورد و یا بیندازد طلاق باشد.

علی (ع) به وی فرمود : نصفش را بخورد و نصفش را بیندازد ، و در این صورت از سوگندت خلاصی یافته ای

منبع: قضاوتهای حضرت علی (ع)-اثر محمدتقی شوشتری

این مطلب را می پسندم

افلاطون

آنان که میخواهند خوب زندگی کنند باید به حقیقت نزدیک بشوند ،

زیرا پس از نیل به مقام حقیقت یابی است

که از غم و اندوه دنیا دست برمیدارند .

این مطلب را می پسندم

گویش محلی قدیم فردوس

جیک جیکی=پستونک بچه

تِشله=تیله

گُلِ پشت=بالاتر از کمر

گُمبی=مشت کردن دست و ضربه زدن به جایی

کُرُپّی،مُرُکّی،قُُر=برآمدگیهای کوچک و بزرگ

 

ارسالی از ماها -از بازدیدکنندگان سایت بلده

۱ نفر این پست را پسندیده است

خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی

نماز شب

استاد علامه طباطبایی نقل کردند:
« چون به نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشاوندی گاهگاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می شدم،
یک روز در نجف { درکنار } در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم آیت الله قاضی از آنجا عبور می کردند،
چون به من رسیدند دست خود را به روی شانه ام گذاردند و گفتند:
« ای فرزند ، دنیا می خواهی نماز شب بخوان ، آخرت می خواهی نماز شب بخوان! »

صبر بر فراق

علامه طباطبائی از قول استادشان مرحوم آقای قاضی می فرمودند:
« من از باباطاهر تعجب می کنم که در شعرش چنین سروده:
یکی درد و یکی درمان پسندد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آنچه را جانان پسندد 

چه طور باباطاهر گفته است: اگر جانان، هجران را پسندد، من هم آن را می پسندم.؟!
چگونه انسان می تواند این را بپذیرد؟! عاشق بر هر چیز صبر می کند اما بر فراق، صبر نمی تواند کرد.
مولا علی علیه السلام در دعای کمیل می فرماید: مولا و آقای من! گیرم بر عذاب تو صبر کنم؛ بر دوری تو چگونه شکیبا باشم؟! »

گنجینه و مخزن الهی

علامه طباطبائی فرمودند:
« من در نوجوانی خیلی به منزل آیت الله سید احمد قاضی ( برادر آیت الله سید علی قاضی ) رفت و آمد می کردم و بیشتر روزها در خانه ایشان مانده و از مهمانان و مراجعان پذیرایی می کردم.
روزی خدمت ایشان بودم که همسرشان پشت در اتاقی که ما بودیم، آمد و از مرحوم سید احمد برای خرید نان، پول خواست. آیت الله سید احمد قاضی فرمود: پولی ندارم. همسرشان از شنیدن این سخن ناراحت شد و با لحن قهرآمیزی گفت: این هم شد زندگی؟! و رفت.
من دیدم که حال استادم دگرگون شد و در حیاط خانه، بادی چون گردباد وزیدن گرفت و برگ های ریخته شده درختان را از باغچه، در جایی جمع کرد و سپس باد خوابید.
آیت الله سید احمد به من فرمود: به حیاط برو؛ زیر برگ های جمع شده یک دو تومانی است. آن را بردار و بیا به خانواده من بده. من رفتم و از زیر آن برگ های جمع شده، یک دو تومانی برداشتم و همان گونه که فرموده بود آن را به همسرش دادم و از این اتفاق در کمال تعجب و تحیّر بودم. »
« و إن من شی ء إلا عندنا خزائنه و ما ننزّله إلا بقدر معلوم:

و چیزی نیست مگر آن که گنجینه ها و معادن آن نزد ماست، و فرو نمی فرستیمش مگر به اندازه معلوم ( و حساب شده ). سوره حجر/آیه ۲۱ ».

گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،
این مطلب را می پسندم

نکات جالب و خواندنی درباره آفرینش، زندگی و ویژگی‏های جنّ و تفاوت‏های او با انسان (۳)

۱۵٫ از آنجایی که موجودات لطیفی هستند، در شرایط عادی و در هر زمانی نمی‏‌‌توان آنها را دید. اما جنیان، ما انسانها را می‏‌‌بینند، چنانکه درباره برحذرداشتن بنی‏آدم از شیطان و أتباع او آمده است(اعراف: ۲۷).

۱۶٫ آنها از نظر قرآن «شیاطین» نام دارند. یکی از مواهبی که خداوند به حضرت سلیمان(ع) بخشید، تسخیر شیاطین یعنی همان جنیان سرکش و متمرّد بود به طوری که در مسیر سازندگی و استخراج منابع گرانبها قرار گرفتند.

۱۷٫ روز قیامت محشور می‏‌‌شوند.(انعام: ۱۲۸).

۱۸٫ آیات قرآن را استماع می‏‌‌کردند.

۱۹٫ به زبان قرآن آشنایی دارند.

۲۰٫ تفاوت بین کلام عادی و کلام اعجاز آمیز را می‏‌‌دانند.

۲۱٫ خود را موظف به تبلیغ می‏‌‌دانند.

۲۲٫ به اعجاز قرآن اعتراف می‏‌‌کنند.

۲۳٫ مثل انسانها اصل اختیار و آزادی بر آنها حاکم است.

۲۴٫ یقین دارند که نمی‏‌‌توانند بر اراده خداوند در زمین غالب شوند و نمی‏‌‌توانند از پنجه قدرت او فرار کنند.

۲۵٫ دارای شعور و اراده هستند.

۲۶٫ ایمانشان به خداوند متعال ایمان توحیدی است، یعنی مؤمنانِ آنها أحدی را شریک خدا قرار نمی‏‌‌دهند.

۲۷٫ مؤمنانِ آنها مشرکین انس و جن را تکذیب می‏‌‌کنند.

۲۸٫ منحرفینِ آنها هیزم جهنم هستند.

۲۹٫ مقارن با نزول قرآن و بعثت خاتم‌‌‏الأنبیاء(ص) از تلقّی اخبار غیبی آسمانی و استراق سمع برای به دست آوردن آن ممنوع شدند.

۳۰٫ دارای عقاید مختلف بوده و عده‌‌‏ای از آنها فاسق و فاجر و ظالم هستند و عده‌‌‏ای از آنها صالح و مؤمن و اما این که آنها مانند انسانها، شیعه و غیر شیعه هم دارند، شواهدی وجود دارد که صحّت این مطلب را تأیید می‏‌‌کند. زیرا در روایات بسیاری از لسان اهل‌‏بیت(ع) عده‏ای از جنیان به عنوان شیعه معرفی شده‌‏اند.

از آن جمله است روایتی که ابوحمزه ثمالی نقل کرده و گفته است: «روزی جهت شرف‌‌‏یابی به حضور امام باقر(ع) اجازه خواستم، گفتند که عده‏ای خدمت آن حضرت هستند. لذا اندکی صبر کردم تا آنها خارج شوند. پس کسانی خارج شدند که آنها را نمی‏‌‌شناختم، داخل شدم و به حضرت عرض کردم: فدایت شوم الآن زمان حکومت بنی‌‌‏امیّه است و شمشیرهای آنها خونریز می‏‌‌باشد(یعنی ورود افراد ناآشنا برای شما خطرناک است!)

امام(ع) فرمودند: «ای اباحمزه اینان گروهی از شیعیان از طایفه جن بودند آمده بودند تا از مسائل دینی خود سؤال کنند.

از برخی از بزرگان نقل شده است که بعضی از جنیان حتی مقلّد مراجع بوده‌‏اند و مسائل خود را از آنان می‏‌‌پرسیده‌‏اند. مثل مرحوم حاج میرزا حسین و حاج میرزا خلیل از مراجع صدر مشروطیت، که یکی از جنیان به صورت شخص عادی در سرداب منزل به حضور ایشان می‏‌‌رسیده و مسائل مربوط را می‏‌‌پرسیده است.

منبع :وبلاگ فردوس شهر یاقوت سرخ

این مطلب را می پسندم