آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 195
  • بازدید دیروز: 564
  • بازدید هفته: 953
آخرین دیدگاه‌ها
اوقات شرعی


آمار

ایده ها

جامعه ما که مرحله گذار راطی می نماید،متاسفانه دستخوش تغییراتی است که بسیاری از آنها هیچگونه ارتباط و سنخیتی با ارزشهای دینی و ملی ما ندارند.

اگر بخواهیم اشاره ای به مصادیق بنماییم،برخی از آنها عبارتند از:

۱- تظاهر- تفاخر -ریاکاری -تقلیدهای بی ارزش،چشم وهم چشمیها – ارزشگذاری افراد براساس پوشش ظاهری.

۲- فساد اداری -پارتی بازی -تقدم روابط بر ضوابط -حیف ومیل بیت المال – مفاسد اقتصادی .

۳- ضعف مدیریتی برخی از سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی-عدم صحت و دقت در انتخاب مدیران آنها-

۴- فقدان سیستمهای نظارتی فعال و کارآمد

۵- وجود گریزگاهها و راههای نفوذ در قوانین،دستورالعملها و بخشنامه ها،به لحاظ اینکه توسط افرادی خُبره،متخصص و اهل فن تدوین وتصویب نشده است.

در نتیجه جامع نبودن قوانین ،افراد سودجو و ویژه خوار از خلاء های قانونی سوء استفاده های زیادی می کنند.

۶- رواج و هنجاری شدن روابط غیر رسمی وسفارشات و دخالت های خارج از ضابطه به جای قوانین ومقررات اداری و قضایی .

و دهها مصداق دیگر که فعلا مجال طرح آن نیست.

نکته مهم ونگران کننده ،اینکه در این میان ”دو دسته” قربانی میشوند.

۱- ارزشهای دینی و انقلابی ،که در راه تحقق و اجرای آنها هزاران جوان پاک ،انواع شکنجه ها،سختی ها،آزار و اذیتها را به جان خریدند و بخش عمده ای از آنان

در خون خود غلطیدند.(چه در قبل از انقلاب و چه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران).

۲- انسانهایی که به لحاظ تقید به مسایل دینی و شرعی حاضر به انجام هر کاری نبوده و حاضر نیستند بخاطر پیشبرد کارهایشان به هر شیوه ای متوسل بشوند.

در نتیجه ،شرایطی نگران کننده بر جامعه ما حاکم می شود که در حد بضاعت علمی و فکری اندک با شما مخاطبان  عزیز در میان گذاشته پیشنهاد و راه حل میطلبیم.

افراد مورد اشاره در بند دو،اغلب از اقشار متوسط و پایین جامعه هستند- که دچار عوارض ناخواسته زیر می شوند.

۱- به لحاظ نامساعد بودن اوضاع اقتصادی شان،غالبا نمی توانند در زمینه تحصیل فرزندان اقدام موثری داشته باشند-در نتیجه فرزندانشان از نظر تحصیلی ضعیف  و شانس تحصیل در دانشگاههای معتبر و رشته های معتبر وکاربردی و مورد نیاز را از دست می دهند.

۲- به لحاظ  نخواستن و نداشتن افراد ذی نفوذ در دستگاههای  دولتی وغیره ،کارهای اداریشان با کش و قوسهای زیاد و صرف وقت و هزینه بیشتری انجام می شود.

۳- امکان استخدام و بکارگیری خود و فرزندانشان براحتی ممکن و میسر نمی شود.

۴- فرزندان ذکورشان باید سربازی را در سخت ترین شرایط و رده ها ودر نقاط دورافتاده خدمت نمایند.

۵- بنا به دلایلی که در بندهای قبل اشاره شد ،چون دخترانشان هم غالبا پوشیده و محجّب بوده و زیاد در انظار عموم حضور و خودنمایی ندارند،کمتر ویا دیرتر موفق به ازدواج با موارد دلخواه خود می شوند.

۶- در عوض دخترانی که شاید تقید چندانی به حجاب و عفاف نداشته ،با الگو گرفتن از مدلها و بدآموزیهای ماهواره هر روز  به رنگ و آرایش  و پوششی خاص در جامعه حاضر شده،زودتر و راحت تر مورد دلخواه خود را می یابند،اگر چه برخی از این ازدواجها دوام و عاقبت خوشی ندارند.

۷- بیشترین بار فشار و مشکلات اقتصادی ،کمبودها ،گرانی ،تحریمها و بی تدبیری و تصمیمات نادرست و نسنجیده برخی دستگاهها ومقامات را نیز همین ها تحمل می کنند.

۸- کمترین توقع و خواسته را از مسئولین و مقامات سیاسی و اداری  همین ها دارند.

۹- بیشترین پشتیبانی و وفاداری نسبت به نظام وانقلاب را همین ها دارند.(شاهد مدعا ،نگاه کنید به چهره ها و اشخاصی که در مراسمات ملی و عمومی همانند

۲۲ بهمن ویا روز قدس در سرما ویا گرما حضوری فعال دارند.

 

 چه پیشنهادی یا راه حلی جهت کمک و رسیدگی به این دو گروه دارید ؟

۱۰ نفر این پست را پسندیده اند

۴ پاسخ به “ایده ها”

  • این مطلبتون که واقعا خیلی عالی ، جامع و کامل بود .

    اگه می شه درباره ی پرسش مهر رئیس جمهوری هم ایده ارائه بدید…

    پرسش مهر : اگر پدرتان رئیس جمهور بود ، چه اقدامی را به او پیشنهاد می کردیدتا عدالت را در تمام جنبه های فردی و اجتماعی برقرار سازد ؟؟؟؟

  • هاشم مدبر عزیزی:

    از نظر قرآن اگر فقر برای فردی یا جمعی پیش آید باید حالتی اضطراری تلقی نمود، که لازم است به زودی رفع گردد. و نباید کسانی در جامعه اسلامی برای همیشه فقیر باشند، بلکه باید خود فرد فقیر و افراد جامعه تلاش نموده تا فقر را بزودی برطرف و از عواقب بد آن مصون بمانند. خداوند در آیه ۲۸ سوره توبه می فرماید: «اگر از فقر می ترسید، خداوند آن را بزودی برطرف نموده و شما را غنی می سازد.» از این جا معلوم می گردد باید برای برطرف نمودن فقر تلاش و آن را دور نماییم و گرنه قرآن می فرمود: شما نباید بترسید و باید با فقر بسازید. در احادیث فراوانی از فقر به خداوند پناه برده شده و این نشان دهنده آن است که شر فقر زیاد است.

    فقر در سخنان امام علی‎علیه السلام نیز یک پدیده زشت اجتماعی است که امام‎ آن را با پست‎ترین صفت‎ها توصیف می‎کند؛ صفت‎هایی واقعی که ماهیت و ابعاد و آثار زشت آن را، به بشریت منعکس می‎کند.ایشان می فرمایند:

    «قبر (مردن‎) بهتر از فقر و نداری است‎.»

    و نیز می‎فرماید:

    «دو چیز مردم را هلاک می‎کند، ترس از فقر، و طلب فخر.»

    امام‎ در موارد مختلف به آثار منفی فقر اشاره نموده و توصیه‎های مختلفی به‎ جامعه‎، در جهت از بین بردن فقر فرموده‎اند؛ امام خطاب به محمد بن حنفیه‎ می‎فرمایند:

    «یَا بُنَی‎َّم، اِنِّى أَخَاف‎ُ عَلَیْک‎َ الْفَقْرَ، فَاستَعِذْ بِاللّه‎ِ مِنْه‎ُ، فَإِن‎َّ الْفَقْرَ مَنْقَصَه‎ٌ لِلدَّین‎ِ، مَدْهَشَه‎ٌ لِلْعَقْل‎ِ، دَاعِیَه‎ٌ لِلْمَقْت‎!.»

    «فرزندم‎! از فقر بر تو می‎ترسم‎، از آن به خدا پناه ببر! زیرا فقر دین انسان را ناقص و عقل و اندیشه او را مشوش‎، و مردم را نسبت به او، و او را نسبت به مردم بدبین‎ می‎سازد.»

    بر اساس‎ِ این بیان نورانی امام‎، فقر آثار بسیار بدی را بر عقل و دین انسان بر جا می‎گذارد. اگر این دو سرمایه مهم از انسان گرفته شود، جایگاه دینی و اجتماعی خود را از دست می‎دهد و در نتیجه به عنصری نامطلوب و بیهوده تبدیل می‎شود؛ و این‎ خود نوعی مرگ است‎.

    • محمدباقر سودخواه محمدی:

      با سلام و تشکر از ارائه نظرات جنابعالی -مناسب دانستم این نظر را هم که قبلا در سایت ، بخش حکمتها منتشر کرده ام برایتان ارسال نمایم -از عابدی پرسیدند، این سه حدیث چگونه با هم سازگار است که
      پیامبر یکجا میفرماید: فقر افتخار من است ،
      جای دیگر میفرماید: فقر روسیاهی دو دنیا است ،
      جای سوم میفرماید: فقر در سرحد کفر است .
      گفت:فقر یعنی احتیاج، و احتیاج هم سه گونه است :
      ۱- احتیاج فقط به خدا.
      ۲- احتیاج فقط به مردم.
      ۳- احتیاج به هر دو.
      حدیث اول اشاره به معنی اول دارد، یعنی احتیاج به خدا.
      حدیث دوم اشاره به معنی دوم دارد، یعنی احتیاج به مردم.
      حدیث سوم اشاره به معنی سوم دارد، یعنی احتیاج به هردو.

      پند و اندرزهای چهارده معصوم -اثر مهدی حایری تهرانی

  • […] ایده ها | فردوس – وبسایت شخصی محمدباقر سودخواه محمدی […]

دادن پاسخ