آمار بازدید
  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 173
  • بازدید دیروز: 40
  • بازدید هفته: 561
آخرین دیدگاه‌ها
اوقات شرعی


آمار

*خطر شیعه‌هاى مدرن!

 گفتاری از علامه مصباح یزدی

*خطر شیعه‌هاى مدرن!

*مطرح کردن مشروعیت زمینی تیشه به ریشه ولایت ائمه علیهم السلام است

با توجه به شبهات مختلفى که امروزه القا مى‌شود ما باید بسیار مراقب باشیم که در مسأله خلافت و امامت تحت تأثیر وسوسه‌هاى خناسان قرار نگیریم. از دیدگاه ما شیعیان، خلافت و امامت منصبى الهى است که خداى متعال به اهل بیت(علیهم السلام) داده است و مردم نقشى در این زمینه ندارند. به عبارت دیگر، آنان ولایت و حق حاکمیت و مشروعیت خویش را از مردم نمى‌گیرند بلکه این مسأله با نصب و تعیین خداى متعال انجام مى‌پذیرد. البته برادران اهل تسنّن در این مسأله با ما اختلاف نظر داشته و دارند و این امر تازگى ندارد. آنچه تازگى دارد این است که در زمان ما برخى از کسانى که ادعاى تشیع دارند منکر این امر شده اند! متأسفانه حتى برخى از این افراد کسانى هستند که لباس روحانیت شیعه را بر تن دارند! این امر نشان مى‌دهد که فتنه تا چه حد جدّى و مهم است. بسیار جاى تعجب و تأسف است که در حکومتى که به نام اهل بیت(علیهم السلام) بر پا شده است کسانى اصلى ترین عقاید اسلامى را، آن هم به نام دفاع از تشیع، انکار مى‌کنند! متأسفانه برخى از این افراد نیز کسانى هستند که حرفشان در مردم نفوذ دارد. این مسأله براى ما بسیار سنگین است و جا دارد که براى آن خون بگرییم و باید بسیار مراقب باشیم که این شیاطین ما را فریب ندهند و اعتقادمان را در مسأله ولایت و خلافت از کفمان نربایند.

از نظر شیعه تردیدى وجود ندارد که حکومت حضرت على(علیه السلام) و مشروعیت آن، الهى و خدایى بود، نه این که بیعت مردم به آن حضرت و حکومتشان مشروعیت بخشیده باشد. البته این بیعت مردم بود که زمینه اِعمال حقى را که خداى متعال براى آن حضرت قرار داده بود فراهم کرد؛ اما این غیر از آن است که بگوییم بیعت مردم براى آن حضرت مشروعیت و حق حکومت ایجاد کرد. این همان نقطه تمایز بحث «مشروعیت» و «مقبولیت» است که ما در جاى خود به تفصیل از آن سخن گفته ایم.۱

اما به راستى چرا امروزه برخى از افرادى که ادعاى تشیع دارند، در مسأله خلافت و ولایت ائمه(علیهم السلام) این گونه موضع گیرى مى‌کنند؟ حقیقت این است که قصد اصلى آنها مسأله «ولایت فقیه» است. «ولایت فقیه» در واقع ادامه ولایت ائمه(علیهم السلام) است. از این رو هر مبنایى را که در مسأله خلافت و ولایت ائمه(علیهم السلام) بپذیریم، ولایت فقیه را نیز بر اساس همان مبنا توجیه خواهیم کرد. از این رو این عده در صددند با تشکیک در مبناى مشروعیت و حق حاکمیت ائمه(علیهم السلام) اساس ولایت فقیه را سست کنند. اگر گفتیم مشروعیت حکومت امیرالمؤمنین(علیه السلام) مبتنى بر رأى و بیعت مردم بوده، در مورد ولایت فقیه هم مى‌توانیم بگوییم مشروعیت حکومت فقیه بستگى به رأى و انتخاب مردم دارد. از این رو آنها در واقع ریشه را مى‌زنند تا شاخه خود به خود بخشکد. مى‌گویند: حکومت حضرت على(علیه السلام) هم از طرف مردم بود؛ بنابراین اگر روزى مردم ولىّ فقیه و حکومت او را نخواستند، باید از بین برود! چرا که مردم حاکم بر سرنوشت خودشان هستند!
_______

۱٫ جناب استاد در برخى کتاب‌هاى دیگر خود این بحث را به تفصیل مطرح کرده اند. براى نمونه، ر.ک: نگاهى گذرا به نظریه ولایت فقیه، فصل سوم.
__________

این مطلب را می پسندم

دادن پاسخ